Home » Zdrowie » 13 Korzyści zdrowotnych wynikających z chodzenia

Spośród wielu ćwiczeń fizycznych sugerowanych dla zdrowego stylu życia, poranny spacer zawsze zajmuje pierwsze miejsce na liście. Wiele osób uważa ciężkie ćwiczenia i bieganie za trudne, a niektórym brakuje nawet motywacji do tego. Prostą i skuteczną alternatywą jest poranny spacer. Nie musisz chodzić na siłownię ani zatrudniać trenera personalnego. Na poranne spacery nie jest wymagany żaden sprzęt ani żaden sprzęt. Wszystko, czego potrzebujesz, to dobre buty do chodzenia i pobliski otwarty teren, taki jak park lub ścieżka spacerowa.

Regularny poranny spacer może pomóc Ci nie tylko schudnąć; możesz zająć się wieloma problemami zdrowotnymi dotyczącymi serca, stawów, zdrowia psychicznego (depresja, lęk, nerwowość), wydolności płuc, układu odpornościowego i siły ciała. Dodatkowo regularne chodzenie pomaga również w rozświetlaniu skóry.

Przyjrzyjmy się korzyściom zdrowotnym płynącym z regularnego porannego spaceru

13 Korzyści zdrowotnych wynikających z chodzenia

1. Zmniejsza ryzyko cukrzycy

Szybki spacer może pomóc spalić około 300 kalorii, co pomaga zrzucić tkankę tłuszczową i wykorzystać zmagazynowane cukry. Im dłużej będziesz chodzić, tym więcej kalorii spalisz. Dzięki poprawie poziomu cukru we krwi możesz zmniejszyć ryzyko cukrzycy typu 2. Poranne spacery są również korzystne dla osób, które już chorują na cukrzycę i chcą ustabilizować poziom cukru.

2. Pomaga lepiej spać

Osoby borykające się z niespokojnymi nocami i bezsennością bardzo dobrze korzystają z regularnego porannego harmonogramu spacerów. Pomaga uspokoić umysł i wykorzystać energię zgromadzoną w ciele. Pomaga to Twojemu ciału pozostać aktywnym w ciągu dnia, abyś mógł spać spokojnie w nocy.

3. Zwiększa pojemność płuc

W zależności od prędkości i terenu, chodzenie może pomóc płucom pompować więcej tlenu. Twoje mięśnie i tkanki potrzebowałyby wyższego poziomu tlenu, aby przeprowadzać niezbędne reakcje enzymatyczne podczas szybkiego chodzenia. To z kolei zwiększa pojemność płuc. Pomaga także w poprawie dopływu tlenu do wszystkich narządów ciała.

4. Poprawia funkcję mózgu

Ponieważ regularny szybki marsz poprawia krążenie krwi i przepływ tlenu w organizmie, zmniejsza również poziom stresu. Dzięki lepszemu dopływowi krwi i tlenu zwiększa się objętość mózgu, co z kolei pomaga poprawić funkcjonowanie mózgu, co jest niezwykle przydatne w zapobieganiu możliwym przyszłym problemom ze zdrowiem psychicznym, takim jak degeneracja pamięci, demencja i choroba Alzheimera.

5. Chodzenie pomaga radzić sobie z depresją

Depresja zwykle występuje z powodu mniejszej produkcji naszego naturalnego środka przeciwbólowego lub endorfin, hormonów równoważących stres w naszym organizmie. Codzienny spacer przez co najmniej 45 minut może pomóc w uwolnieniu i prawidłowym przepływie endorfin w organizmie. Pomaga to złagodzić objawy depresji, czyniąc osobę energiczną, pozytywną i radosną. Czujesz się mniej niespokojny i zdenerwowany, dzięki czemu możesz zachować większą aktywność.

6. Zmniejsza ryzyko dla twojego serca

Jeśli masz wysokie ciśnienie krwi lub poziom trójglicerydów przekroczył średni poziom, czas na regularny spacer, dzięki któremu możesz utrzymać oba. Łagodna forma ćwiczeń, taka jak chodzenie, będzie skuteczna w radzeniu sobie z warunkami, ponieważ ciężkie ćwiczenia są ograniczone. Prosty, szybki spacer w ciągu dnia może pomóc w utrzymaniu ciśnienia krwi i zmniejszyć ryzyko udaru serca. Poprawione krążenie krwi zmniejsza obciążenie serca poprzez obniżenie poziomu trójglicerydów.

7. Utrzymuje twoje tętnice w czystości

Osoby zagrożone lub cierpiące na miażdżycę bardzo odnoszą korzyści z regularnych porannych spacerów. Miażdżyca tętnic to choroba, która pojawia się, gdy tętnice w mózgu, kończynach, sercu, nerkach lub wątrobie zostają zablokowane przez złogi miażdżycowe lub cholesterol. Ogranicza to dopływ krwi i tlenu do najważniejszych narządów, co może ostatecznie doprowadzić do niewydolności wielonarządowej. Regularne chodzenie może pomóc w obniżeniu poziomu cholesterolu i może zapobiec odkładaniu się płytki nazębnej w tętnicach

8. Łagodzi bóle mięśni i stawów

Twoje łokcie, kolana i biodra są najbardziej podatne na bóle stawów w miarę starzenia się. Często towarzyszą im bóle mięśni. Zaczynasz również tracić gęstość kości, powodując, że stają się one słabe i kruche. Szybki spacer jest bardzo korzystny w leczeniu zapalenia stawów i osteoporozy lub w ogóle w zapobieganiu bólom stawów. Daje twoim stawom i mięśniom wystarczający ruch i energię, która łagodzi sztywność i ból w nich.

9. Zmniejsza ryzyko raka

Według badań onkologicznych Cancer Network regularne poranne spacery odgrywają kluczową rolę w utrzymaniu prawidłowej masy ciała, co pomaga zmniejszyć ryzyko raka piersi i innych nowotworów endometrium. Aktywny tryb życia, zwiększona odporność i lepsze krążenie krwi zmniejszają ryzyko powstania komórek rakowych.

10. Sprawia, że ​​twoja skóra jest zdrowsza

Liczne problemy skórne, takie jak trądzik, pryszcze, zmarszczki i drobne linie, powstają, gdy skóra nie ma wystarczającej ilości krwi, a poziom hormonów jest szalony. Ponieważ chodzenie poprawia krążenie krwi i pomaga lepiej wykorzystywać tlen, Twoja skóra powoli zaczyna świecić i wyglądać zdrowiej niż wcześniej.

11. Utrzymuje lenistwo na dystans

Lenistwo powoduje, że czujesz się zdegradowany do zrobienia czegokolwiek. Regularne poranne spacery mogą pomóc spalić zgromadzone kalorie i zwiększyć poziom energii. To odświeża i odmładza twoje ciało, aby stać się aktywnym. Zacznij od krótkiego, 30-minutowego szybkiego spaceru i stopniowo zwiększaj czas trwania. Jeśli czujesz, że nie jesteś w stanie wytrzymać 30 minut bez przerwy, możesz spróbować zrobić krótkie przerwy. Podziel 30-minutowy spacer na dwa lub trzy okrążenia. Pozwól sobie odpocząć przez dwie minuty między każdym okrążeniem, a następnie kontynuuj.

12. Obniża ryzyko poronień

Ta korzyść jest szczególnie przydatna dla przyszłych matek. Ciąża to czas, w którym w organizmie zachodzą liczne zmiany hormonalne. Jeśli Twoje ciało nie jest wystarczająco silne i zdrowe, aby poradzić sobie ze zmianami, ryzyko poronienia ogromnie wzrasta. Regularne poranne spacery pomagają kontrolować poziom hormonów, a także utrzymują prawidłową wagę, zmniejszając w ten sposób ryzyko poronień

13. Poprawia trawienie

Chodzenie wymaga użycia mięśni rdzenia i brzucha. Jeśli regularnie chodzisz w szybkim tempie, mięśnie te dobrze ćwiczą, co dodatkowo poprawia wypróżnienia. Dobre wypróżnienia są kluczem do poprawy trawienia.

Chodzenie i utrata masy ciała

Korzyść z utraty wagi przez chodzenie wymaga szczególnej uwagi. Nie musisz przechodzić na modne diety, aby schudnąć. Te diety pomagają alarmująco szybko schudnąć, ale gdy tylko wrócisz do normalnego trybu życia, istnieje duże prawdopodobieństwo, że przybędziesz na wadze jeszcze bardziej niż wcześniej.

Przestrzeganie umiarkowanie zdrowej diety i regularne spacery mogą pomóc w uzyskaniu wyników szybciej, a nawet w dłuższej perspektywie. Chodzenie jest proste, dlatego nie czujesz zadyszki tak, jak gdybyś chodził na ciężkie treningi.

Stawy, zwłaszcza kolana i biodra, dobrze ćwiczą, dzięki czemu stają się bardziej elastyczne. Następnie możesz zacząć zwiększać tempo i czas chodzenia. Pomoże Ci to spalić więcej kalorii, ponieważ chodzenie po drodze nie jest zalecane ze względu na zanieczyszczenie powietrza i ryzyko wypadków. Zarządzanie insuliną przez organizm poprawia się podczas regularnego chodzenia, co pozwala zrzucić dużo tłuszczu z brzucha. Może również pomóc wzmocnić i zdefiniować mięśnie nóg, łydek i pośladków.

Gdy już przez około rok wyrobisz sobie dobry nawyk regularnego chodzenia, możesz spróbować spacerów interwałowych. Chód interwałowy wymaga rozgrzewki przez pierwsze 2-3 minuty, a następnie przechodzenia między marszem tak szybko, jak to możliwe przez 1-2 minuty i zwalnianiem do szybkiego tempa przez kolejne 1-2 minuty. Pomaga to organizmowi spalać kalorie nawet po zakończeniu całodziennego spaceru.

Kiedy najlepiej spacerować?

Ćwiczenia w dowolnym momencie dnia są dobre, ale wybranie najlepszej pory może pomóc Ci w pełni wykorzystać swój schemat. Jeśli chodzi o spacery, poranki to najlepszy czas. W powietrzu jest mniej zanieczyszczeń, co pozwala na uzyskanie odpowiedniej ilości tlenu i świeżego powietrza. Chłodne i świeże powietrze poranka pomaga również poczuć się bardziej aktywnym i pobudzonym.

Rozproszenia i przerwy w harmonogramie są dość rzadkie na początku dnia. Może to pomóc w łatwym wyrobieniu nawyku porannych spacerów. Nie będziesz musiał pomijać spacerów z powodu nieprzewidzianych okoliczności, dzięki czemu możesz regularnie dotrzymywać harmonogramu. Należy jednak uważać, aby nie wychodzić na energiczne lub szybkie poranne spacery bez uprzedniej rozgrzewki. Jeśli temperatura ciała jest zbyt niska, szybki spacer może zwiększyć ryzyko kontuzji mięśni. Upewnij się, że trochę się rozciągniesz i chodzisz z normalną prędkością, zanim zaczniesz energicznie chodzić.

Podsumowanie

Idź do zdrowia, rozwijając nawyk regularnych porannych spacerów. Postępuj zgodnie ze swoim harmonogramem i staraj się pomijać tak rzadko, jak to możliwe. Zmniejsz ryzyko chorób przewlekłych, popraw nastrój, złagodź bóle mięśni i zdrowo schudnij. Poranne spacery to niesamowity początek dnia, więc załóż najlepszą parę butów do chodzenia, miej pod ręką małą butelkę z wodą i „zdrowiej”.