Home » Zdrowie » Ile wody powinieneś pić w ciągu dnia?

Ciało dorosłego człowieka składa się z około 60-70% z wody. Bez wody nasze ciało nie może prawidłowo funkcjonować. Ciągle tracisz wodę z organizmu, głównie z moczem i potem. Aby zapobiec odwodnieniu, należy pić odpowiednią ilość wody. Ile więc wody dziennie powinniśmy wypijać?

Lekarze powszechnie zalecają osiem osiem szklanek o pojemności 250ml, co odpowiada około 2 litrom. Jednak niektórzy specjaliści uważają, że trzeba pić wodę stale przez cały dzień, nawet gdy nie jest się spragnionym.

Jak w przypadku większości rzeczy, wszystko zależy od danej jednostki. Wiele czynników (zarówno wewnętrznych jak i zewnętrznych) ostatecznie wpływa na Twoje zapotrzebowanie na wodę.

W tym artykule przyjrzymy się niektórym badaniom w celu oddzielenia faktów od fikcji i wyjaśnimy, jak łatwo dopasować odpowiednią ilość wody do indywidualnych potrzeb.

Czy ilość wypijanej wody wpływa na poziom energii i funkcjonowanie mózgu?

Wiele osób twierdzi, że jeśli nie jesteś odpowiednio nawodniony przez cały dzień, poziom energii i funkcje Twojego mózgu zaczynają cierpieć. Istnieje wiele badań, które to potwierdzają.

Jedno z badań przeprowadzonych u kobiet wykazało, że utrata płynów po wysiłku fizycznym w wysokości 1,36% spowodowała pogorszenie nastroju i koncentracji oraz zwiększenie częstości występowania bólów głowy (1).

Inne badania pokazują, że łagodne odwodnienie (1–3% masy ciała) spowodowane wysiłkiem fizycznym lub ciepłem może szkodzić wielu innym aspektom funkcjonowania mózgu (2).

Łagodne odwodnienie może również negatywnie wpłynąć na wydolność fizyczną, prowadząc do zmniejszenia Twojej wytrzymałości (3).

Czy zwiększona podaż wody pomaga zapobiegać problemom zdrowotnym?

Kilka problemów zdrowotnych dobrze reaguje na zwiększone spożycie wody. Są to zazwyczaj:

  • Zaparcia: Zwiększenie poboru wody może pomóc w zaparciach, które są bardzo często spotykanym problemem.
  • Rak: Niektóre badania (4, 5) pokazują, że ci, którzy piją więcej wody, mają mniejsze ryzyko wystąpienia raka pęcherza i jelita grubego.
  • Kamienie nerkowe: Zwiększone spożycie wody może zmniejszyć ryzyko wystąpienia kamieni nerkowych.
  • Trądzik i nawilżenie skóry: Istnieje wiele doniesień o tym, jak woda może pomóc w nawilżaniu skóry i zmniejszeniu trądziku. Jak dotąd żadne badania tego nie potwierdziły ani nie obaliły.

Jaka ilość wody będzie najlepsza?

Większość ludzi nie musi świadomie myśleć o podażu wody, ponieważ mechanizm pragnienia w mózgu działa zazwyczaj skutecznie, są jednak pewne okoliczności wymagają zwrócenia większej uwagi na spożycie wody.

Spróbuj poeksperymentować, żeby zobaczyć, co jest dla ciebie najlepsze. Niektórzy ludzie funkcjonują lepiej z większą ilością spożywanej wody niż zwykle, podczas gdy dla innych skutkuje to tylko częstszymi wizytami łazienki.

Te 3 wskazówki powinny mieć zastosowanie do większości ludzi:

  1. Kiedy jesteś spragniony, pij.
  2. Kiedy nie jesteś już spragniony, przestań.
  3. Podczas wysokiej temperatury i ćwiczeń pamiętaj, aby pić tyle, aby zrekompensować utracone płyny.