Home » Dieta » Oto dlaczego powinieneś dodać brokuły do ​​swojej diety

Prawie każdy zna brokuły. Zwykle znajduje się obok dania mięsnego, w sałatce lub w połączeniu z serem w makaronach. Brokuły mogą być świetnym nośnikiem do przyjmowania niezbędnych witamin i minerałów, których organizm potrzebuje do funkcjonowania. W rzeczywistości jest to jedno z najbardziej złożonych i bogatych w składniki odżywcze warzyw. Brokuł jest jednym z tych warzyw, które było nielubiane przez dzieci i dorosłych kilkadziesiąt lat temu, jednak obecnie ludzie zdają sobie sprawę, jak ważne są zielone warzywa i zaszczepiają je w swojej diecie.

Jakie są wartości odżywcze brokułów?

Brokuły zawierają niezwykle duże ilości przeciwutleniaczy, związków bioaktywnych, błonnika, minerałów i witamin. Profil odżywczy jednej filiżanki (ok. 91g) surowych brokułów to:

  • Kalorie: 31
  • Białko – 2,6 g
  • Węglowodany – 6g
  • Tłuszcz – 0,3 g
  • Błonnik – 2,4 g

Jak widać, brokuły zawierają bardzo mało tłuszczu i węglowodanów oraz są bogate w białko, co sprawia, że ​​są one niezbędne w codziennej diecie.

Korzyści ze spożywania brokułów

Brokuły zawierają mnóstwo witamin, minerałów, związków bioaktywnych i przeciwutleniaczy, które pomagają utrzymać nasz organizm w jak największym zdrowiu. Ale jakie są inne zalety tego łodygowego, zielonego warzywa? Dowiedzmy się poniżej:

1. Zmniejsza stan zapalny

Wysoki profil przeciwutleniaczy w brokułach sprawia, że ​​są one pretendentem do zwalczania stanów zapalnych. Kaempferol, naturalny flawonol obecny w brokułach, jest szczególnie dobry w zmniejszaniu stanu zapalnego.

2. Chroni przed rakiem

Wiele badań wykazało, że warzywa kapustne, w tym brokuły, świetnie chronią nasze komórki przed niechcianymi najeźdźcami. Warzywo zawiera sulforafan, związek, który może mieć silne właściwości przeciwnowotworowe i pomaga zmniejszyć uszkodzenia komórek spowodowane chorobą.

3. Kontrola poziomu cukru we krwi

Dla osób z cukrzycą brokuły mogą być szczególnie skuteczne w kontrolowaniu poziomu cukru we krwi. Rozpuszczalny błonnik w brokułach pomaga regulować poziom cukru we krwi, spowalniając trawienie, co następnie spowalnia wchłanianie cukru i zapobiega skokom cukru we krwi.

4. Popraw zdrowie kości

Brokuły zawierają dużą ilość witaminy K, która pomaga poprawić wchłanianie wapnia. Osoby cierpiące na niski poziom witaminy K mogą doświadczać więcej złamań kości, a także słabych i łamliwych kości. Dlatego zaleca się dodawanie brokułów do potraw, aby uzyskać zdrowe i mocne kości.

5. Wyglądaj młodziej

Brokuły mogą zdziałać cuda dla Twojej skóry, włosów i paznokci. Jest bogaty w witaminę C, dzięki czemu pomaga zmniejszyć uszkodzenia skóry, zredukować zmarszczki i poprawić wygląd i dotyk skóry. Również naturalna forma witaminy C zawarta w brokułach tworzy kolagen, który wspomaga strukturę skóry.

6. Lepsze trawienie

Spożywanie pokarmów bogatych w błonnik jest kluczem do regulacji układu pokarmowego. Utrzymanie zdrowego układu pokarmowego ma kluczowe znaczenie dla uwalniania codziennych toksyn i ochrony przed rakiem okrężnicy. Jedzenie brokułów, gotowanych lub surowych, może zmniejszyć zaparcia i utrzymać ruch przewodu pokarmowego.

7. Wspiera zdrowe funkcje mózgu

Składniki odżywcze zawarte w brokułach mogą pomóc w utrzymaniu zdrowego funkcjonowania mózgu i tkanek. Sulforafan, znajdujący się w brokułach, może wspierać mózg i pobudzać dotlenienie.
Ponadto witamina K zawarta w brokułach jest znana z wzmacniania zdolności poznawczych i wspomagania funkcjonowania układu nerwowego. Brokuły zawierają również kwas foliowy, który może zapobiegać chorobie Alzheimera i cholinę, która wspomaga funkcje pamięci.

8. Wspiera zdrowie serca

LDL lub „zły” cholesterol może zwiększać ryzyko chorób serca. Udowodniono, że brokuły obniżają to ryzyko poprzez redukcję cholesterolu LDL i podwyższenie HDL / „dobrego” cholesterolu.

Brokuły i utrata wagi

Brokuły mogą być istotną częścią Twojej diety, jeśli chcesz schudnąć. Brokuły zawierają tylko 31 kalorii na filiżankę (91 g) i tylko 0,3 g tłuszczu. To sprawia, że ​​jest to doskonały wybór, gdy jesteś na diecie lub chcesz schudnąć.
Błonnik obecny w warzywach pomaga schudnąć, hamując apetyt. Rozpuszczalny błonnik w brokułach wchłania wodę i tworzy żel w przewodzie pokarmowym, dzięki czemu przez długi czas czujesz się „pełny”. Ponadto grelina to specjalny hormon, który sygnalizuje organizmowi, kiedy jest głodny. Błonnik w brokułach pomaga również zmniejszyć wydzielanie greliny, dodatkowo hamując apetyt.
Ponadto duże ilości witamin znajdujących się w brokułach mogą faktycznie pomóc w utracie wagi. Karnityna jest związkiem niezbędnym do metabolizowania tłuszczów podczas ćwiczeń i jest syntetyzowana przez witaminę C. Witamina C zawarta w brokułach wspomaga odchudzanie poprzez ćwiczenia poprzez łatwą syntezę dużych ilości karnityny.
Wapń sprzyja utracie wagi poprzez termogenezę, niewielki wzrost temperatury wewnętrznej organizmu, co przyspiesza metabolizm i spala tłuszcz. Wiadomo, że wapń w brokułach pomaga w utracie wagi, rozkładając tłuszcz już przechowywany w organizmie i zapobiegając tworzeniu się nowych komórek tłuszczowych.